§ 1
Markedsføringsloven
Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven)
Departement: Barne- og likestillingsdepartementet
Lovforarbeid: I 2009 hefte 1 s 6
Ot.prp.nr.55 (2007–2008), Innst.O.nr.20 (2008–2009) og Besl.O.nr.14 (2008–2009). Odels- og lagtingsvedtak hhv. 28. november og 4. desember 2008. Fremmet av Barne- og likestillingsdepartementet. Jf. EØS-avtalen vedlegg IX nr. 30d og vedlegg XIX nr. 7g, nr. 2, nr. 3a, nr. 7d og nr. 7f (direktiv 2005/29/EF).
Kapittel 1 Alminnelige bestemmelser
§ 2
God markedsføringsskikk mv.
§ 3
Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring
§ 4
Lovens stedlige virkeområde
§ 5
Definisjoner
forbruker: en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, næringsdrivende: en fysisk eller juridisk person som utøver næringsvirksomhet, og enhver som handler i vedkommendes navn eller på vedkommendes vegne, ytelse: vare, tjeneste, fast eiendom, rettigheter og forpliktelser, handelspraksis: enhver handling, utelatelse, atferd eller framstilling, kommersiell kommunikasjon, herunder reklame og markedsføring, fra en næringsdrivendes side, som er direkte knyttet til å fremme salget av, selge eller levere en ytelse til forbrukerne, garanti: enhver forpliktelse som den næringsdrivende har påtatt seg overfor forbrukeren i forbindelse med omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser som gir forbrukeren rettigheter i tillegg til rettighetene forbrukeren ellers har.
Kapittel 2 Handelspraksis overfor forbrukere
§ 6
Urimelig handelspraksis
§ 7
Villedende handlinger
ytelsens eksistens eller art, ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling, omfanget av den næringsdrivendes forpliktelser, motiver for handelspraksisen og salgsprosessens art, eventuell erklæring eller symbol i forbindelse med direkte eller indirekte sponsing eller godkjenning av den næringsdrivende eller ytelsen, prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel, behovet for service, deler, utskifting eller reparasjoner, den næringsdrivendes eller den næringsdrivendes agents art, egenskaper og rettigheter, forbrukernes rettigheter, herunder rett til omlevering eller tilbakebetaling, eller risiko forbrukerne kan bli utsatt for, den næringsdrivendes forpliktelse til å følge bransjenormer.
§ 8
Villedende utelatelser
opplysninger om ytelsens hovedegenskaper, i relevant omfang for mediet og ytelsen, opplysninger om den næringsdrivendes geografiske adresse og identitet og om relevant, geografisk adresse og identitet til den næringsdrivende som vedkommende opptrer på vegne av, opplysninger om vilkår for betaling, levering, utførelse og klagebehandling, dersom disse avviker fra kravene til god forretningsskikk overfor forbrukere, for ytelser og transaksjoner som omfattes av angrerett eller avbestillingsrett, opplysninger om at det foreligger en slik rett.
Det samme gjelder opplysninger om prisen inklusive avgifter, eller, hvis ytelsens art gjør at prisen ikke med rimelighet kan utregnes på forhånd, hvordan prisen beregnes. Der det er relevant, skal alle ytterligere omkostninger vedrørende frakt, levering eller porto oppgis. Hvis omkostningene ikke med rimelighet kan utregnes på forhånd, skal det opplyses om at det kan forekomme slike ytterligere omkostninger.
§ 9
Aggressiv handelspraksis
tidspunkt, sted, art og varighet, bruk av truende eller utilbørlig språk eller atferd, den næringsdrivendes utnytting av en konkret uheldig hendelse eller omstendighet som er så alvorlig at den kan nedsette forbrukerens dømmekraft, som den næringsdrivende er klar over, til å påvirke forbrukerens beslutning i forbindelse med produktet, belastende eller uforholdsmessige hindringer som ikke følger av avtalen, som den næringsdrivende pålegger når forbrukerne ønsker å utøve rettigheter i henhold til avtalen, herunder rett til å heve en avtale eller bytte til en annen ytelse eller en annen næringsdrivende, enhver trussel om handlinger som er ulovlige.
§ 10
Prismerking mv.
påby merking, oppslag eller annen underretning om pris, forretningsvilkår, kvalitet og andre egenskaper, gi påbud om sortering og bestemmelser om mål og vekt og opplysning om pris pr. enhet (jamførpris) for varer som frambys for salg.
Kapittel 3 Særlige former for markedsføring mv.
§ 11
Krav om betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale mv.
å kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale, å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale.
§ 12
Rett til å reservere seg mot markedsføring ved telefon eller adressert post
§ 13
Virkninger av reservasjon
§ 14
Forbud mot telefonmarkedsføring på enkelte tidspunkter
§ 15
Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder
§ 16
Opplysningsplikt ved uanmodet markedsføring ved telefon eller adressert post
§ 17
Levering av uadressert reklame og gratis aviser
§ 18
Bruk av utlodninger, konkurranser, samlemerker mv. ved markedsføring til forbrukere
Kapittel 4 Særlig om beskyttelse av barn
§ 19
Alminnelig bestemmelse
§ 20
Urimelig handelspraksis overfor barn
§ 21
Særlig om god markedsføringsskikk overfor barn
oppfordrer til lovbrudd, farlig atferd eller brudd med vanlige sikkerhetsnormer, spiller på sosial usikkerhet, dårlig samvittighet eller dårlig selvtillit, bruker skremmende virkemidler eller er egnet til å skape frykt eller angst, eller bruker aggressive virkemidler som vold, seksualitet eller rusmidler.
Kapittel 5 Kontroll med avtalevilkår mv.
§ 22
Urimelige avtalevilkår
§ 23
Krav til garantivilkår i forbrukerforhold
garantiens innhold, herunder eventuelle begrensninger og særlige betingelser, at forbrukerens rettigheter etter aktuell og nærmere angitt lovgivning kommer i tillegg til garantien, og at disse rettighetene ikke berøres av garantien, hva som er nødvendig for å benytte garantien, herunder garantiens varighet og geografiske virkeområde samt garantigiverens navn og adresse, lengstefristen for reklamasjon etter aktuell og nærmere angitt lovgivning, dersom den er lengre enn garantitiden, at det uansett kan reklameres på ytelsen i sin helhet etter aktuell og nærmere angitt lovgivning, dersom garantien er begrenset, for eksempel ved at garantien kun gjelder en del av ytelsen eller bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien.
§ 24
Avgrensning mot konkurranseloven
Kapittel 6 Beskyttelse av næringsdrivendes interesser
§ 25
God forretningsskikk
§ 26
Villedende forretningsmetoder
§ 27
Utilstrekkelig veiledning mv.
§ 28
Bedriftshemmeligheter
§ 29
Tekniske hjelpemidler
§ 30
Etterligning av annens produkt
§ 31
Uriktige geografiske betegnelser for vin og brennevin
Kapittel 7 Håndheving
§ 32
Forvaltning, organisasjon mv.
§ 33
Opplysningsplikt
§ 34
Forbrukerombudets tilsynsområde
§ 35
Forbrukerombudets saksbehandling (forhandlingsmodellen)
§ 36
Tilfeller hvor det ikke er nødvendig å forsøke frivillig ordning
§ 37
Forbrukerombudets vedtakskompetanse
§ 38
Markedsrådet
§ 39
Forbrukerombudets og Markedsrådets vedtak
§ 40
Forbudsvedtak
§ 41
Vedtak om påbud
§ 42
Vedtak om tvangsmulkt
§ 43
Vedtak om overtredelsesgebyr
Kapittel 8 Grenseoverskridende håndheving mv.
§ 44
Virkeområde
§ 45
Adgang til å bringe saker inn for Forbrukerombudet og Markedsrådet
§ 46
Godkjenning av myndigheter og organisasjoner
§ 47
Innlemmelse av forordning om samarbeid mellom nasjonale myndigheter med ansvar for håndheving av forbrukervernlovgivning
Kapittel 9 Straff
§ 48
Straff
§ 49
Straffeprosessuelle regler
Kapittel 10 Ikraftsetting, oppheving av tidligere lov, overgangsregler og endringer i andre lover
§ 50
Ikraftsetting, oppheving av tidligere lov og overgangsregler
§ 51
Endringer i andre lover
telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved eller etter telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren.
at forbrukeren ikke blir bundet før et tilbud er akseptert skriftlig, jf. § 10 a varens eller tjenestens art de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader eventuell bindingstid, abonnement eller minstekjøp.
salg av varer eller tjenester fra frivillige organisasjoner salg av avisabonnement.
salg av varer eller tjenester fra frivillige organisasjoner salg av avisabonnement.
2024
I kraft: 01. April 2024
Forskrift om endring i forskrift om prøvetaking og analyse for offentlig kontroll av visse forurensende stoffer i næringsmidler (gjennomføring av forordning (EU) 2023/2782 og forordning (EU) 2023/2783)
2023
I kraft: 21. March 2023
Forskrift om endring i dyrehelseovervåkningsforskriften og dyresykdomsbekjempelsesforskriften, og oppheving av særskilte beskyttelsestiltak mot klassisk svinepest
2022
I kraft: 01. July 2022
Delt ikraftsetting av lov 11. juni 2021 nr. 62 om endringer i markedsføringsloven mv. (merking av retusjert reklame)
I kraft: 01. July 2022
Delt ikraftsetting av lov 11. juni 2021 nr. 62 om endringer i markedsføringsloven mv. (merking av retusjert reklame)
2019
I kraft: 03. May 2019
Endringer i departementsstrukturen og i ansvarsfordelingen mellom departementene
I kraft: 03. May 2019
Endringer i departementsstrukturen og i ansvarsfordelingen mellom departementene
I kraft: 03. May 2019
Endringer i departementsstrukturen og i ansvarsfordelingen mellom departementene
I kraft: 03. May 2019
Endringer i departementsstrukturen og i ansvarsfordelingen mellom departementene
I kraft: 03. May 2019
Endringer i departementsstrukturen og i ansvarsfordelingen mellom departementene
I kraft: 03. May 2019
Endringer i departementsstrukturen og i ansvarsfordelingen mellom departementene
2016
I kraft: 01. June 2016
Forskrift om ikke-kommersiell forflytning av kjæledyr (kjæledyrforskriften)
I kraft: 01. June 2016
Forskrift om ikke-kommersiell forflytning av kjæledyr (kjæledyrforskriften)
2015
2014
I kraft: 13. December 2014
Forskrift om matinformasjon til forbrukerne (matinformasjonsforskriften)
2010